Historie

Op dinsdag 9 juni 1908 wordt de Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo opgericht. Met als doelstelling om een feestelijke wijze de verjaardag van de koningin (Wilhelmina) te vieren.

De eerste jaren wordt de koninginnedag gelijktijdig met het schoolfeest gevierd. Er wordt een optocht gehouden van school naar diverse locaties in Barlo . Het middagprogramma wordt weer op school afgewerkt met spelletjes voor de kinderen en voor volwassenen. Schieten en ringrijden zijn erg populair. Het avondprogramma bestaat uit sprekers (veelal predikanten uit de regio) en samenspraken (toneelstukjes).

Na de oorlog worden de openluchtspelen bij het openluchttheater populair. In de jaren ‘60 worden het koningschieten en de dansavond geïntroduceerd.

De eerste dansavond vond plaats in de mestkuikenschuur van Johan Luiten. Door de meer belegen jongeren onder ons wordt de welriekende geur van kuikenmest nog steeds in verband gebracht met deze eerste dansavonden.

In de loop der jaren heeft het oranjefeest (en andere activiteiten) op diverse locaties plaatsgevonden. Een aantal van deze locaties zijn:

• De weide van Markerink Jan
  • Bi’j ’t Olde Mulder
  • De Warktuugenvereniging
  • Bi’j Westerveld (Wolterink) achter ’t huus
  • Groot Deunk
  • Bi’j de Lodo

De Oranjevereniging te Barlo is dus meer dan een eeuw oud maar beslist niet bejaard of uitgeblust. Met succes worden jaarlijks diverse activiteiten georganiseerd zoals koningsdag, fietstocht, oranjefeest, enz. Wij verwijzen hiervoor naar de agenda van deze site. Bij deze evenementen wordt steeds gezocht naar nieuwe activiteiten en spelen.

Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo is dus wel oud maar nog zeer vitaal.

In 2008 vierde de Oranjevereniging Barlo met veel succes haar 100-jarig jubileum.